tisdag 3 november 2009

Scoutbröd

Detta bröd är lika lätt att göra som trolldeg men smakar mycket godare. Vissa kallar det för pinnbröd men jag tycker scoutbröd passar bättre. Har ätit det en gång i tiden, när man begav sig ut i skogen och sov i sådana fasta vindskydd. En härlig tid, saknar det ibland. Nått jag inte saknar é löklägert. 1996 Nomad, höörsnygård tror jag de var. 1 hel vecka och lök i all mat.



3 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
½ dl russin
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
½ dl flytande margarin
1½ dl filmjölk

Blanda de torra ingredienserna och russin i en påse. Traska ut i skogen och slå upp ert läger. Starta en eld (såklart på ett ställe där man får elda), leta upp bra pinnar, lagom långa.
Häll ner margarin och filmjölk i påsen och blanda samman snabbt till en degliknade deg (lagom fast). Dela degen i 8 bitar och forma dem till finger stora bitar som sedan rullas på pinnarna.
Grädda dem över glöden 6-8 min. Man kan även ha korv som man lindar in i brödet.

9 kommentarer:

  1. Tack grabbs...
    Ska skriva av receptet & ha det med mig jämt :) Gott som fan även att ha som korvbröd prexis som du skriver men brukade ha grövre pinne (stort korvhål) i med lite majonäs /senap/ ketchup & sen korven när brödet är grillat & klart.

    SvaraRadera
  2. Vad roligt! Jag minns när vi gjorde dessa på dagisutflykterna när jag var liten. Vissa dagar blir jag nästan lite sugen på att laga det men det blir aldrig av.. Nu måste jag prova! :)

    SvaraRadera
  3. Det här har jag aldrig bakat. Måste nog prova. Får väl först göra upp ett bål här på gården hihi...

    SvaraRadera
  4. Vi gjorde sånt där bröd i en forntidsby en gång när vi var mindre med skolan. Också kött och sådär. Himla intressant tyckte vi!

    SvaraRadera
  5. Ny variant! Ska prövas omgående! Missar dessvärre workshoppen om att baka ute under utbildningshelgen om två veckor, men jag ska vidarebefodra det här receptet till ledaren!

    På programmet den dagen står bakning i reflektorugn, på murrikka och i stormkök. Såååå kul! Men jag måste jobba... :-(

    Kram från Scouten!

    SvaraRadera
  6. Ne det blev inga stygn bara ett ömt finger och en söndrig nagel :) Jag har APU på Hotell Nissastigen i Gislaved :P
    JAg får ta och göra den utmaningen :)

    SvaraRadera
  7. Hehe jag såg det och det är ändrat nu :)

    SvaraRadera
  8. Det är bra att jag läser alla kommentater innan jag svara, haha jo det är lite så. men men
    Ja det är faktiskt trevliga kockar och jag känner mej lite stolt för jag har redann blivit rekomenderad till att jobba extra, och då har jag varit där i två dagar. :)

    SvaraRadera
  9. Tack Henrik, det är alltid jätte kul när någon säger så och då blir jag bara ännu mer taggad till att bli riktgt bra :D

    SvaraRadera