söndag 16 augusti 2009

Lobster Bread

Så var man tillbaka här igen, det blev lite ont om dirty recept igår eftersom jag inte hann. Hade inte planerat min tid rikgtigt ordentligt. Så kan det vara..Här kommer iaf ett recept på ett gott bröd jag bakade i fredags..Lobster bread eller kräftbröd...




50 g jäst
½ tsk salt
850 g vetemjöl
5½ dl ljummet vatten
Grovhackade oliver, gröna eller svarta efter smak.
Jag tog ½ liter.
lite honung
ca 1 dl solros olja.

ca 1 dl olja till utbakning plus flingsalt.

Smula jästen i en bunke, häll i vatten och rör tills jästen smält. Tillsätt salt, honung, olja, oliver och vetemjölet.
Blanda tills degen släpper från kanterna och är smidig.
pudra lite mjöl över degen och plasta in bunken/skålen och låt jäsa i 40 min.
Knåda ihopa degen så luften försvinner. Dela i 2 bitar och rulla ut till en avlång sträng som delas i lagom stora bitar. Rullas och lägges i en braspanna penslad med olja. Det är precis som foccacia, det ska vara lagom mycket olja i pannan.
täck med en handduk och låt jäsa ytterligare 30 min.
Sätt ugnen på 175 grader. Pensla bullarna med olja och strö över flingsalt.
Grädda i nederdelen av ugnen i ca 40 min.
Låt svalna och njut av ert egna brytbröd
(kommer fler liknande recept såsmåningom)

bloglovin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar