fredag 3 februari 2012

Ryskt rågbröd

Jag kan typ bara ett ryskt ord å det é соловей..Näktergal..Så här har ni mitt "Näktergalen bröd"..
Fantastiskt gott om ni undrar..  



1 bröd

4g torrjäst
200g rågsurdeg
200g vatten
70g mörk sirap
1 msk salt
400g grovt rågmjöl
120g vetemjöl

Blanda samman alla ingredienserna till en degklump. När man blandar samman så kan det krävas lite mer vatten. Rågmjölet suger åt sig rätt så mycket.
Jag blandar alltid med min Kitchen Aid men klart går det bra för hand med!
Plasta skålen å jäs i rumstemperatur i 15 timmar..

Klä en form med bakpapper. Rekommenderar att införskaffa teflon papper som man diskar å använder minst 100x till.
Degen kommer kännas mastig men lägg över den i formen å gör slät med vatten.
Strö över rågmjöl å skåra. Låt jäsa ytterligare 2 timmar.

Värm ugnen till 200 grader å grädda i 45 min.
Stjälp upp på galler låt svalna utan bakduk. Vira in i en bakduk å låt mogna 1 dygn innan du börjar karva i det (skär en skiva eller två)

1 kommentar:

  1. tack för att du uppdaterar igen. Saknat ert bloggande

    SvaraRadera