onsdag 16 december 2009

Irländskt bakpulverbröd

 Pike du har rätt! Vi måste skärpa oss, det började ju såbra och nu i den tuffaste perioden får man inte släppa taget. Det kommer mera recept nu fram till jul. Mest bröd eftersom det ligger mig varmt om hjärtat. Men har ni önskningar. Va inte rädda för att fråga!!



1 Bröd

Vegetabilisk olja att pensla med
1 dl vetemjöl plus extra till bakning
1 tsk salt
1 tsk bakpulver
4½ dl kessela

Sätt ugnen på 200 grader. Pensla en bakplåt med olja
Sikta mjöl, salt och bakpulver i en skål. Gör ett hål i mitten och häll i det mesta av kärnmjölken.
Blanda väl, först med en träsked och sedan med händerna. Degen ska vara lös men inte alltför blöt. Tillsätt resten av kärnmjölken vid behov.

Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord och knåda den lätt.
Forma till en 20 cm rundel och lägg biten på smorda plåten. Gör ett kryss på ovansidan (precis som scones)
Grädda 25-30 min eller tills brödet fått en guldbrun och låter ihåligt när du knackar på undersidan. Låt svalna en aning innan det serveras.

Själv är jag rätt gnällig när det gäller lösa degar men jag fick ihop även denna deg som ni ser och det blev ett riktigt gott och enkelt bröd.

5 kommentarer:

  1. Nu är jag nöjd igen,tack.

    Bara å åka till affären å köpa in nödvändig proviant å ställa till med bak igen :)

    SvaraRadera
  2. funderar att göra denna ... för av vad som krävs e det jag har hemma.. stora frågan är... Är det RÄTT mått för mjöl alt. mjölk ??? låter som det blir mera pannkaks smet än "lös" deg ! men men här ska de bakas iaf... men väljer att ha svänga på måtten för respektive mjöl och mjölk.

    SvaraRadera
  3. Oj ja vad tokigt det kan bli när man sitter och skriver..Såklart det ska vara omvänt med mjöl och mjöl :)

    SvaraRadera
  4. Okej, jag hittade det här receptet och ville prova. Läste kommentarena för att få med all info. Det står att det var fel mått på mjöl och mjölk, men det är ju ingen mjölk i. Är det kesella som ska vara i eller är det nån annan sorts mjölk?
    Den byte jag vätske mängden mot mjöl mängden eftersom det var så jag uppfattade kommentarena. men inte blev det nån bra deg...

    Bakning är inte min starka sidan, men jag vill ju gärna försöka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe nä det förstår jag att det inte blev eftersom jag har rättat till receptet.:)

      Radera