onsdag 14 oktober 2009

Arnold Schwarzenegger

Finns inget som går upp mot ett nybakat grovt stenugns bröd.
Det viktigaste när man ska göra detta bröd, är att man har både vete- och rågsurdeg hemma. Recept på surdeg



4,5 dl vatten
7,5 dl vetemjöl
2,5 dl grovt rågmjöl
1/3 pkt jäst
0,5 msk ljus sirap
1,5 msk salt
2 dl vetesurdeg
1,5 dl rågsurdeg
Spis kummin och flingsalt
Blanda samtliga ingredienser och kör degen på mellan växel i 12 min/ knåda i 20 min.
Låt vila i 2 timmar.

Antal bröd varierar beroende på om man vill göra limpa för då delar man degen på mitten.
Vi valde att göra matbrödet och då behåller man formen på brödet.
Lägg på plåt och mjöla, lägg en handduk över och låt jäsa i 30-40 min eller dubbel storlek.
Sätt ugnen på 250 grader. Sätt in plåten och spruta in vatten. Sänk temperaturen till 220 grader och grädda bröden i 30-35 min.

Ett litet knep att se om brödet är klart. Stik ner en baktermometer i mitten av brödet, finns olika att köpa. När inner temperaturen är 98 grader och uppåt är det färdigt.

3 kommentarer:

  1. låter hur gott som helst!!!!
    Måste testa.
    får börja med att fixa "grunden" i helgen

    SvaraRadera
  2. Nu har jag valt ut sex finalister i veckans blogg. Titta gärna in och rösta på din favorit =)

    http://thelifeofniklasc.blogspot.com/2009/10/dags-att-rosta-fram-veckans-blogg.html

    Ha en trevlig kväll!

    *Kram*

    SvaraRadera
  3. Svar: Tack för din röst =)

    Ha det bäst!

    Kram

    SvaraRadera