söndag 18 oktober 2009

Äkta Pumpernickel

Liksom alla andra recept på maträtter, kakor, tårtor och bröd. Så finns det olika varianter. Alla har nog en egen typ av ett grund recept och det är ju så vår värld funkar. Man hittar ett recept på något, testar och ändra om lite för vissa saker inte var så gott.
Jag har 4-5 olika recept på detta bröd som är mycket speciellt och bra för magen.
Detta tillägnar jag Alla er som tänker på vikten. (Kommer bild senare)

Surdeg:

Värm upp 3,45 (3,0) dl vatten till 45 grader, häll upp i en 2 liter bytta (skål) och rör ner 2 krm havssalt, 140 (120) g fullkornsrågmjöl och 285 (250)g fint fullkorns rågmjöl. Täck över med en tallrik. Efter ett dygn rör du om och det gör du andra och tredje dygnet också. Därefter skall surdegen lukta svagt syrligt och absolut inte som humana fekalier, vilket är följden av att använda för kall vatten i starten. Nu är surdegen klar att användas, men först skall du ta av 100g och spara som startkultur till nästa surdeg. Använd då mängderna inom parantes här ovan. Surdegen blir då klar på ett dygn. Lämpligen lägger du denna startkultur i en fryspåse och fryser in.

Bortgörning:

Väg upp 375 g hela rågkärnor (Saltå kvarn finns att beställa hos din hälsokostbutik) skölj rågkärnorna och lägg i en plastbunke. Koka upp 3,75 dl vatten och häll över rågkärnorna, sätt på ett lock och vira in i en handduk. Låt stå en timme. Häll 5 dl ljummet vatten i en bunke. Lös upp 2 tsk havssalt och 1/4 jästpaket (12,5 g). Häll i surdegen och rågkärnorna inkl. allt vatten. Rör i 230g Grahamsmjöl och 460g fint rågmjöl. Rör 3-4 minuter. Låt jäsa 2 timmar. Smörj två brödformar med olivolja. Rör ihop degen, så den sjunker ihop. Sleva upp på formarna. Sätt på ugnen på 250 grader, låt bröden jäsa 25 - 30 minuter. Sätt in på diagonalen, på galler, lågt ner i ugnen. Grädda 5 minuter. Sänk till 175 grader och grädda ca 1 timme till. Innertempen skall vara 98 grader, när brödet är färdigbakt.


6 kommentarer:

  1. hehe det är inte en tillräcklig privat fråga för att jag inte ska svara på den :p
    dem är egna företagare i metallindustrin. :P
    Det är en väldigt skön söndag idag :)Mumsigt med surdegsbröd! hehe :P Idag blev det att handla tapeter och sen ska jag jobba lite ikväll. :p

    SvaraRadera
  2. Haha dock är det inte riktigt såna grejer som dem gör dem gör mer takräcken och gångjärn. heeh
    Jag har väldigt litet rum, men jag ska ha fondvägg ändå, vitt och svart blir det. :)
    Hampus tror jag spelar hårdrock, jag är inte riktigt säker :S

    SvaraRadera
  3. Ja hårdrock gillar vi :) haha
    Vi har höstlov vecka 44. ;D sånt gillar vi oxå. :)

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Vad kul att du tittade in hos mig så jag hittade hit :) Mums vad mycket gott du bakar!

    Nu ska jag kika vidare på alla recept!
    Ha en trevlig vecka!

    Hälsningar,
    Susanne

    SvaraRadera
  5. Tack! Fin blogg du har förresten:)

    SvaraRadera
  6. Ja, jag gillar nästan allt bara det inte är nötter i för det tål jag inte, haha:).

    SvaraRadera