fredag 14 augusti 2009

Glory Hole

Påminner om butterkakan lite eller inte alls. Mycket god för att saftigheten stannar kvar rätt länge..


9 stycken

25 g smör
225 g vetemjöl med hög glutenhalt
½ tsk salt
2 tsk torrjäst
1 tsk farinsocker
1 1/4 dl ljummen mjölk
1 lätt vispat ägg
matolja till pensling
85 g florsocker till glasering

Fyllning
55 g ljust muscovadosocker
115 g lyxblanding torkad frukt
1 tsk mald pepparkakskrydda
55 g mjuk smör

Klä en 18x18 cm stor form med papper eller pensla med smör.
Sikta ner mjöl och salt i en uppvärmd skål, rör ner jästen och socker samt arbeta in smöret. Gör en grop i mitten. blanda mjölk och ägg i en annan skål och häll detta i gropen.
Blanda till en lös deg. Knåda degen på lätt mjölat bakbord i 5-10 min. Lägg degen i en ren skål som är penslad med olja, täck med plastfolie och låt jäsa till dubbel storlek ca 1 timme.

Lägg degen på mjölat bakbord och knåda lätt i 1 minut. kavla ut degen till en rektangel, 30x23 cm. Blanda muscovadosocker, frukt och kryddor till fyllningen i en skål.
Bred smöret över degen och strö över fruktblandningen. Rulla ihop och dela i 9 bitar. Lägg dem i formen med snittytan upp. Täck med oljad platsfolie och låt jäsa i ca 40 min.

Värm ugen till 190 grader och grädda därefter kakan mitt i ugnen i 30 min eller tills bullarna fått en gyllenbrun nyans.
Låt vila 10 min. Sikta över florsocker eller blanda med lite vatten och pensla bullarna med.
Det blir som brytbröd.

6 kommentarer:

  1. Det där ser ut som något jag såg på ett danskt program som hette Boller av stål.
    Där bakade hon ett gott fika bröd med nästan samma fyllning.
    Danskarna gör mycket bra tv program alltså..

    Ha nu en fin natt. Själv ska jag pina mig fram till klockan 6 innan jag får lägga huvudet på kudden igen..
    Kramen Synne.

    SvaraRadera
  2. yummy yumm! i wish i could cook- im terrible at it

    SvaraRadera
  3. Ser lika smarrigt ut som vanligt. Kan ni inte baka något riktigt gott med björnbär?? Vi har otroligt mkt björbär hemma nu på våra buskar o vet inte va vi ska göra med allt :)

    SvaraRadera
  4. haha bra namn på dom ;).

    ser goda ut.

    SvaraRadera
  5. tack så mycket! :d rösta gärna på min blogg, länken till tävlingen finns på min blogg i ett inlägg, snälla (a)

    SvaraRadera
  6. Men så goda de såg ut! Det får jag allt prova!

    SvaraRadera