söndag 12 juli 2009

Lavendel Muffin

RANA önskade sig ett brödrecept för en tid sedan som skulle innehålla lavendel. Men detta är en muffins som jag gillar, mycket god lavendelsmak...


(ursäkta dålig skärpa i kameran)

ca 12 muffins

1 ½ dl socker
1/4 tsk torkade lavendelblommor
115 g smör, rumstempererat
2 ägg
2 dl extra fint mjöl
2 msk mjölk

Garnering
3 dl florsocker
1 äggvita
lila karamellfärg
12 kvistar färsk lavandel

Sätt ugnen på 180 grader. Ställ muffinsformar i en muffinsform.
Blanda socker och lavendelblommor lätt i en matberedare. Häll över i en skål tillsammans med smör och vispa till vit pösig smet.

Slå i äggen ett i taget och tillsätt sedan mjölet och blanda väl. Rör ner mjölken. Skeda upp i formarna. Grädda ca 18 min tills muffinsen rest sig. Kontrollera med en provsticka att de är klara. Lägg över på ett galler att svalna.

Häll florsocker under omrörning i äggvitan. Tillsätt några droppar karamellfärg och rör om. Skeda över glasyren på muffinsen och toppa med en liten färsk lavendelkvist.
Låt glasyren stelna en stund innan de serveras.

3 kommentarer:

  1. Sv: Ja, tyvärr regnade det. Men nu är det hyfsat väder igen! Jag var hos min moster förut och där fick jag en otroligt god kladdkaka med hallon och blåbär på. Kunde knappt sluta äta :D

    SvaraRadera
  2. Tack :) Du har också en fin blogg.
    Vad goda dom där muffisarna såg ut, det måste man testa baka nån gång :)
    Min favortikaka är nog kladdkaka :) din då?

    SvaraRadera
  3. hej och tack! (: skulle nog säga att min favoritkaka är sådana där chokladrutor/brownies. du vet, dom där med cocos uppe på (:

    SvaraRadera