tisdag 2 juni 2009

Pride Bullar

Lite passande namn då de blev regnbågsfärgade...Så jag tillägnar er Alla därute i Gayvärlden denna söta violbulle...



50 g jäst
5 dl   mjölk, 37 grader
150 g rumstempereat smör (eller milda bak)
1 tsk salt
1 dl strösocker
15 dl vetemjöl (ca 900 g)
(Hushållsfärg röd och blå)

Fyllning:
Smör, socker mandelmassa mixad med 3 dl viol essens

Smula jästen och blanda ut i lite av mjölken. Tillsätt resten.
Tillsätt smöret, socker, salt och sist i mjölet.Häll i några droppar hushållsfärg.
Arbeta samman degen i ca 10 min.
pudra lite lätt med mjöl på degen, sätt på platsfolie (som färbättrar jäsningen) och jäs i 30 min.

Häll upp degen på ett mjölat bakbord. Låt vila en stund. Dela degen i 2 bitar och kavla ut till en avlång kaka. ca 25 x 50 cm.
Bred på din fyllning och rulla ihop. Skär i bitar och lägg i formar på plåt med snittytan upp. Låt jäsa i 30 min.
Pensla bullarna, strö över pärlsocker och grädda mitt i ugn 250 grader mellan 5 och 8 min.
Låt svalna eller ät upp dem direkt.
Funkar att värma på igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar