måndag 1 juni 2009

Pretzels

Hade lite dötid att slåojhäl igår och varför då inte baka 2 saker. Blir oftast roligare då.
Detta é ett bröd som min mamma é väldigt förtjust i...



10 stora eller 20 små kringlor:

50 g jäst
1 tsk socker
3 dl vatten, 37 grader
ca 8 dl mjöl (vetemjöl special)
1 msk salt

Till kokning
150 g bikarbonat

Till pensling
1 uppvispad äggvita
3-4 msk grovt Havssalt

Lös upp jäst, socker i lite av vattnet. Tillsätt resten och nästan allt av mjölet + salt.
knåda degen smidig i 10 min. Täck med plastfilm och låt jäsa i 1 timme.

Ta upp degen på bakbordet och knåda igenom den. Forma till en lång rulle och dela i 10 eller 20 bitar., beroende på hur stora du vill göra.
Rulla ut de stora bitarna till en 50-60 cm lng sträng, lite tjockare i mitten.
De mindre rullar du 30-40 cm långa.

Forma till kringlor genom att korsa ändarna och vrida dem ett varv. Lägg på en plåt med bakpapper och låt jäsa i 20 min.

Värm ugnen till 220 grader.

Koka upp 2 liter vatten och bikarbonat. sänk temperaturen något och lägg i kringlorna, några i taget. sjud dem i 30 sek, vänd dem efter halv tiden. Ta upp dem med hålslev och låt rinna av på handduk. Lägg upp dem på plåten igen och pensla med äggvita och strö salt på.
Sätt in i ugn, 25 min tills de fått en gyllenbrun färg.
Låt svalna på galler och servera som snack till en kall öl eller något annat läskande.

2 kommentarer:

  1. Tack för din kommentar på min blogg =) och jag får säga detsamma. Nu är jag ju hur sugen som helst på att baka!

    SvaraRadera
  2. Aha...det är så där pretzels ser ut...som kringlor!!!

    SvaraRadera