söndag 14 juni 2009

Garlic Bread

Jag som älskar vitlök i alla former har suttit o funderat på hur man kan göra ett bröd ännu godare med denna lilla lök. Och så här blev det:



50 g jäst
2 msk honung
½ tsk salt
ca 6 dl ljummet vatten
900 g mjöl
½ dl olja

Vitlökspasta:

2 hela vitlökar mixas med ½ dl olja och lite salt

Rör ut jästen med honungen och vattnet.
Tillsätt salt, olja och nästan allt mjöl (spara lite till utbakning)
blanda samman till en smidig deg.
Jäs till dubbel storlek i 40 min.
Dela degen i 2 eller 4 bitar.
Kavla ut till en lagom stor cirkel. Bred på vitlökspastan och rulla ihop degen.
Lägg på plåt och jäs i ytterligare i 30 min. Pensla med lite olja och strössla flingsalt på.
Grädda 30 min i 175 grader.

Gott till fisksoppa eller köttgryta.

3 kommentarer:

  1. Vitlöksbröd är absolut en favorit:P
    Och det där receptet ska jag testa!

    Kraam kram

    SvaraRadera
  2. Måste prova...grr mamma blir galen om jag går in och bakar nu, får bli en test imorgon =)

    SvaraRadera
  3. Låter supergott!! Och perfect till en grillafton. ;-) //Anna

    SvaraRadera