måndag 15 juni 2009

Churroz

Sötsugen som jag nu så satt jag och kollade ignom min gamla matblogg efter något spännande. Fann detta och de é ju så himla onyttigt gott att det vattnas i munnen...



2 ½ dl vatten
1 ½ tsk salt
4 msk smör
2 dl mjöl
3 ägg
Vegetabilisk olja till friteringen

  1. Blanda vatten, salt och smör i en gryta. koka upp och tillsätt mjölet. Rör tills degen är smidig. Ta av från värmen och degen svalna lite.
  2. Blanda i äggen ett åt gången.
  3. Häll rikligt med olja i en gryta eller hög panna. Häll över degen i spritspåsar och tryck ut lagomlånga  ca 15 cm remmar. Låt dem koka i oljan tills de är gyllenbruna.
  4. Lägg dem på en sil för avdroppning, och sedan på bakpapper och strössla över florsocker.

2 kommentarer:

  1. Brukade äta churroz som en galning i Californien men då var de rullade i strösocker istället för florsocker. Också en hit kan jag lova.

    SvaraRadera
  2. Det finns verkligen inget godare än Churroz och varm choklad. Åt det varje dag när jag bodde i Spanien.

    SvaraRadera