måndag 18 juni 2012

Blueberry Ryebread

Suttit och letat men kunde inte hitta att jag delat detta till er alla. Det är mitt Absoluta favorit bröd om jag ska välja bland alla möjliga. Det är saftigt och ett alternativ till er som gillar Pågens Lingongrova.
Idén kläcktes i december 2009 under en av Kyänis Hälso konferenser. 




Dag 1

Blanda samman 600g ljummet vatten, 360g rågkross eller vetekross, 240g solroskärnor, 60g linfrö, 50g surdeg (kan uteslutas) och 36g salt. Plasta skålen och låt stå över natten.

Dag 2

Tillsätt ytterligare 600g ljummet vatten, 12g torrjäst, 50g honung, 740g grovt rågmjöl, 360g vetemjöl, 150g tinade blåbär.
Blanda till en kletigt grötig smet i 10-15min. Jäs i en timme eller tills degen jäst över skålen (som den brukar göra för mig)

Klä fyra brödformar med bakpapper, skrapa upp cirka 7-800g i varje. Jäs ytterligare 30 min. Grädda i 180 grader en 55min. Låt svalna på galler.

detta bröd kan hålla sig saftigt i flera veckor, och det mognar om man låter det vila några dagar. Är fantastiskt gott att rosta (som alla andra bröd egentligen).



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar