måndag 30 augusti 2010

Invasion Sensommar Paj

Denna paj kom flygande från ingenstans för någon vecka sedan. Va nära ögat att den träffa mig, och sedan dess har det skett ett antal invasioner i köket mitt. 



Detta behövs för 1 stor paj (15-20 pers)

5 rabarberstjälkar, finhackade
3 msk björnbärs sylt
2 msk potatismjöl
1 msk socker

Om ni inte har björnbärs sylt men massa bär i frysen, koka då upp dem i en gryta med sylt socker tills den blir trögflytande som marmelad.

blanda samman i en skål och skrapa ner i en ugnssäker form.

100 g smör
2 dl havregryn
½ dl socker
ca 1 msk kanel
1 tsk vaniljsocker
½ dl sirap

Blanda samman så att smöret finfördelas och ni får en härlig smuldeg. Om den är för lös är det bara att tillsätta mer havregryn.
Strö över pajen och grädda i 200 grader ca 40 min.
Servera med vad ni själv önskar. själv föredrar jag vaniljvisp.

För den som gillar wienerbröd så kommer det strax upp ett recept på detta...

5 kommentarer:

  1. Jobbigt med flygande pajer...! *ler*

    Missa inte min nya tävling där du kan vinna lite smått å gott från Familjekontoret!

    Kram Karin

    SvaraRadera
  2. Flygande pajer är livsfarliga. Nästan lika illa som steka små sparvar som flyger in i munnen. Pajen verkar fantastiskt god och enkel. Passar mig.

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Tack för kommentaren i min blogg!
    Det ser så gott ut. Det bästa av allt, jag kan äta den. Är glutenintolerant men havregryn går fint. Ha det bra. Kram

    SvaraRadera