torsdag 17 december 2009

3 sorters Julkola

Skönt väder vi har denna sena torsdags kväll. Det drar sig mot julen och det har väl ingen av er missat. Har ni fått julstämning än? Bakat era pepparkakor och lussehundar eller katter? Julpyntat och inhandlat en gran? Eller ni kör utan gran och har istället dammat av och klätt in gammel-farfar i alla dess olika kulörta kulor och hemma klippta tomtar för att han stått bakom klädgarderoben på vinden på tok förlänge? Alla har vi ju en tradition som vi brukar följa eller så skaffar vi oss nya.

Som min familj tex, ska ju fira som vanligt med kalle anka och mandelpaket (Ett paket till den som hittar nöten i gröten, och rimmar lustigt som tex "Haha, nu fann Jaa! en liten nöt så söt i min gröt")
En mycket lustig liten lek. Men sen någon dag efter ska vi ha en såkallad släkt-tjosan. Vår familj, kusinerna/familj och respektive ska fira under samma tak. Och det ska grillas. Mysigt men kul för han som ska stå där ute i kylan..

Ska inte prata på mycket längre. det var ju meningen att jag skulle ge er ett recept. Men innan så måste jag även säga. Det finns 1 nackdel och en fördel med att ha frys.
Fördelen é ju att man kan spara saker som gjort. Nackdelen iaf i detta hus é att det sparas förlänge. Jag bakar tex ett bröd, halva fryses in och sedan ligger det där tills det blitt så frystorkat och äckligt att inte ens ankorna i parken vill ha det.
Är det så hemma hos er med?

Tre sorters Julkola

Blåbärskola 30 st

100g mixade blåbär med 1 msk socker
1 tsk pressad lime
1 ½ dl vispgrädde
2 dl socker
1 msk ljus sirap
neutral olja

Olja en folie form 15x20 cm. Blanda alla ingredienser i en tjockbottnad rostfri gryta.
Låt koka under lock till man kan göra ett fast kulprov eller när den é uppe i 121 grader.
Kulprovet görs genom att ta en klick kola med en sked och doppa i ett kallt glas med vatten. (vattnet ska såklart också vara kallt)
Dra bort grytan från värmen och stjälp upp i formen. Låt kolan stelna i rumstemperatur under natten.


Hallonkola 30 st

100g mixade frysta hallon med 1 msk socker
1 tsk pressad lime
1 ½ dl vispgrädde
2 dl socker
1 msk ljus sirap

Likadant här:
Olja en folie form 15x20 cm. Blanda alla ingredienser i en tjockbottnad rostfri gryta.
Låt koka under lock till man kan göra ett fast kulprov eller när den é uppe i 121 grader.
Kulprovet görs genom att ta en klick kola med en sked och doppa i ett kallt glas med vatten. (vattnet ska såklart också vara kallt)
Dra bort grytan från värmen och stjälp upp i formen. Låt kolan stelna i rumstemperatur under natten. Skär i bitar och förvara i en burk eller ge bort i julklapp.



Tranbärskola 50 stycken

100 g smör
2 dl vispgrädde
3 dl socker
1 dl ljus sirap
1 dl torkade tranbär, grovt hackade
neutral olja

Olja en folie form 15x20 cm. Smält smöret i en tjockbottnad gryta. Rör ner socker, sirap och vispgrädde.
Låt koka till fast kulprov eller 121 grader. Rör om då och då. Dra bort grytan från värmen och ös i med tranbären. Stjälp över kolamassan i formen och låt stelna över natten i rumstemperatur.
Skär i bitar.

Ett litet tips. Jag tror inte att ni é så dumma att ni gör detta. Men vill ändå säga det som en varning och av egen erfarenhet! Smaka inte på kolamassan när den är 121 grader varm! Ni kommer bränna er tunga och det gör ont. Om ni är tvungna att smaka så ta en sked och sätt ner i ett glas med vatten. Förresten så ska ni tacka Falköga, för hade han inte tipsat om boken Godis, så hade jag inte gjort dessa godsaker.

12 kommentarer:

  1. Mmm låter gott det där! Skulle passa bra nu i allt kaos, hehe! ^^

    SvaraRadera
  2. Vad gott det ser ut. Varför smakar du på kola som är 121 grader varm? Du om någon borde ju veta att det gör ont

    SvaraRadera
  3. Sv: Tack så mycket!
    & detsamma måste jag säga, recpet-bloggar är mysigt ^^

    SvaraRadera
  4. rolig blogg, måste jag tipsa sambon om! Jovars, julkalendern duger, du chili får uppdatera dig på svt play :) 18 avsnitt när du har lite drygt 4 timmar på dig idag!!

    SvaraRadera
  5. Oj nu blir det kladdigt i köket :)

    SvaraRadera
  6. ja det var lite trist. :P men som du säger det kommer tillfällen hela tiden. ;)

    tack så mycket! svalt och skönt?? då har ni tur, idag har det varit svinkallt här.

    oj vad goda kolorna såg ut! måste nog testa ett recept! :D
    ha en fin kväll!
    kram

    SvaraRadera
  7. Vi ska starta en ny tradition hemma och i stället för att ha julmat på julaftons kvällen så ska våran familja äta raclett :)

    SvaraRadera
  8. Go kvällen,
    Mums kolorna såg goda. Skicka gärna några hit. hehe Här bränns alltid kolan vid och smakar urban. Knäcken blir stenhård och pepparkakorna brända. Stackars oss som inte kan! Äsch det finns så fina att köpa på affären som tur är.
    Ha en skön söndag!
    Kramis

    SvaraRadera
  9. Oj vilka härliga kolor, detta måste testas:)

    SvaraRadera
  10. oj då vilken lyx ni har! Jag hade gärna sett att det var varmare här. ;)

    haha tyvärr har jag inte sett vänner.. jag vet jag har verkligen missat något!

    åh då ska jag nog testa tranbärskolan då. ;) men vart får man tag på de bären? på konsum? ananaspure lät också sjukt gott!

    kram

    SvaraRadera
  11. Mmmm...Blåbärskolan låter inte helt fel. Tror att jag kopierar det receptet. ;-)

    Ska kolla in vad du har mer för godsaker här. Jag har ju några dagar till på mig innan jag ska ta mig i kragen så det är bäst att passa på.

    Önskar dig en riktigt God Natt! ;-)

    SvaraRadera
  12. oj jag tycker snön räcker gott och väl nu. vi har jättemycket häruppe.

    haha vad ska ni göra då? åka skidor??
    aha okej, måste hålla utkik efter det då, tror inte ens att jag smakat det någon gång. eller tranbärssaft har jag nog druckit.

    vad enkelt att bara göra så! :D
    ha en fin kväll!

    SvaraRadera