söndag 15 november 2009

Grekiskt Formbröd

Ett mycket enkelt bröd att göra och det blir sanslöst gott. Jag älskar oliver och fetaost så det passar mej perfekt. Men för er som vill ha något annat i brödet byter ju såklart ut fyllningen till det som passar. Jag hade förresten i soltorkade tomater och feta i det ena och oliver och feta i det andra. Mums!



8 dl vetemjöl plus extra till utbak.
1 tsk salt
1 ½ tsk strösocker
1 msk torrmjöl
1 tsk torrjäst
2 ½ dl fingervarmt vatten
2 dl hackade svarta oliver
55 g smulad fetaost
2 msk olivolja plus extra att pensla med
färsk timjan och oregano, flingsalt

Sikta mjöl och salt i en skål, rör ner socker/jäst och torrmjölk. Gör ett hål i mitten och tils'tt det fingervarma vattnet. Rör ordentligt med en träslev tills degen lossnar från kanten. Tillsätt oliver och feta och knåda in i degen tils den är smidig.
Pensla kanterna med olja och och plasta. Låt jäsa till dubbel storlek eller 1 timme.

Pensla en 20 cm rund kakform. Gärna med löstagbar kant. Stjälp upp brödet på mjölat bakbord och tryck ut all luft. Forma till n 20 cm rund kaka och lägg ner i formen. Jäs under våt bakduk ca 40 min.

Sätt ugnen på 200 grader. Pensla brödets ovansida med olivolja och strö örter och flingsalt över. Grädda 35-40 min eller tills det är gyllengult. Glöm inte inner temperaturen 98 grader!
Lägg på galler för att svalna.

9 kommentarer:

  1. Hej Kristofer!
    Ännu ett av era recept som hamnar i min "Skall-Prova-Mapp"! Den börjar bli omfångsrik nu...men jag betar av den vartefter. Så mumsiga kakor och bröd! TACK!!
    Den som tycker detta är Inger, Louises och Davids mor.
    Ha det riktigt gott och hälsa alla jag känner i Malmö!

    SvaraRadera
  2. Hehe men det är ju tur att man måste äta då med :P Men det var väldigt gott faktiskt :D.
    Har du provat köttbullarna förresten?

    SvaraRadera
  3. okej hehe men det är inget som försvinner så du behöver inte stressa :D

    SvaraRadera
  4. sv: hmm jadu, grått, ljummet, helt okej väder :) Och hos dig?

    SvaraRadera
  5. Tack så hemskt mycket det värmer :)
    hare så himla bra

    SvaraRadera
  6. Det berömda brödet som så många pratar om. Jag ska skriva ner detta recept och baka själv. Har ni något spännande recept på en passande efterrätt till nyår? Jag har totalt hjärnstopp vad gäller sådant men skulle bli väldigt glad om ni kunde ge mig ett förslag. Jag vet att ni mest är inriktade på bröd och kakor. Tittar in igen/trevlig kväll

    SvaraRadera