söndag 22 november 2009

Granathallon

Ni undrar säkert vad som rör sig i mitt huvud iom att jag bakar ett sådant här bröd. Kaggemannen får ha all ära, han som ligger inne med de flesta annorlunda recepten på bröd i vår blogg.
Det är ju nyttigt med både granatäpple och hallon, detta brödet fick en syrlig smak. Mycket gott.
Bilden är däremot lite mysko...



8 dl vetemjöl plus extra till utbak.
1 tsk salt
1 ½ tsk strösocker
1 msk torrmjöl
1 tsk torrjäst
2 ½ dl fingervarmt vatten
1 granatäpple (kärnorna bara, inte hinnorna)
3 dl frysta hallon
1 dl solrosolja att pensla med

Sikta mjöl och salt i en skål, rör ner socker/jäst och torrmjölk. Gör ett hål i mitten och tils'tt det fingervarma vattnet. Rör ordentligt med en träslev tills degen lossnar från kanten. Tillsätt granatäpple och hallon och knåda in i degen tils den är smidig.
Pensla kanterna med olja och och plasta. Låt jäsa till dubbel storlek eller 1 timme.

Pensla en 20 cm rund kakform. Gärna med löstagbar kant. Stjälp upp brödet på mjölat bakbord och tryck ut all luft. Forma till n 20 cm rund kaka och lägg ner i formen. Jäs under våt bakduk ca 40 min.

Sätt ugnen på 200 grader. Pensla brödets ovansida med olja och strö flingsalt över. Grädda 35-40 min eller tills det är gyllengult. Glöm inte inner temperaturen 98 grader!
Lägg på galler för att svalna.

5 kommentarer:

  1. Det låter spännande med just granatäpple. Har jag aldrig smakat. Blev det gott?

    SvaraRadera
  2. Hur mår du chili? Var ett tag sedan vi sågs ju. Martin han pratar fortfarande om dina kanelbullar och du vet att jag inte tycker om dem. Du tar det inte personligt väl? Jag menar du är en go kille men men kanelbullar har aldrig varit min typ. Kramar mica

    SvaraRadera
  3. Gud så sött med den lilla tomteluvan på bilden=)Det fångade ens öga mer än innan. Har ni haft en bra helg?Hörde att ni letar lokal. Lycka till jag håller tummarna

    SvaraRadera
  4. haha.. galet men uppfriskande med nya idéer. :-)

    SvaraRadera