lördag 24 oktober 2009

Garlictoast

Det är roligt att baka i kruka. Brödet blir helt annorlunda. Ni börjar med att lägga krukorna i blöt, gärna dagen innan. Man kan mjöla dem invändigt eller låta bli. Vet faktiskt inte vilket som är bäst. Trevlig helg!




50 g jäst
2 msk honung
½ tsk salt
ca 6 dl ljummet vatten
900 g mjöl
½ dl olja

Vitlökspasta:

2 hela vitlökar mixas med ½ dl olja och lite salt (eller ta bara 1 vitlök, ni bestämmer ju själva)





Rör ut jästen med honungen och vattnet.
Tillsätt salt, vitlöksoljan och nästan allt mjöl (spara lite till utbakning)
blanda samman till en smidig deg.
Jäs till dubbel storlek i 40 min.
Dela degen i 2 eller 4 bitar.
Lägg upp i krukorna och jäs i ytterligare i 30 min, strössla flingsalt på.
Vänd dem med degen neråt så bakat dessa bröd bättre.
Grädda i 45 min i 175 grader. När det är 5 min kvar så vänd krukorna så brödet får en härligt jyllenbrun färg.

Låt svalna i krukorna. Om ni inte ska äta brödet direkt så skär det och frys in.
Jag brukar skära dem som toast, lägga mozzarella/tomat och lite basilika på och sedan in i ugnen. En smaskig varm macka.

4 kommentarer:

  1. Vad spännande! Jag har varit sugen på att baka bröd i en kruka länge men har inte förstått hur man gör det på bästa sätt. Nu skall jag prova! :)

    SvaraRadera
  2. Det ska jag testa ! Skitläckert att baka i kruka :)

    SvaraRadera
  3. Ser fantastiskt ut, skall prova i morgon. Superblogg!

    SvaraRadera
  4. Ungefär hur stora krukor använder du?

    SvaraRadera