lördag 1 augusti 2009

Holy Parma

Här har ni helgens andra Dirty Weekend recept. Ett lite lyxigt Parmabröd att unna sig själv. Visst kan man byta ut saker i receptet om man inte tål eller tycker om dem. Dressingen tycker jag verkligen ni ska testa. Allt é påhittat av mej så njut extra mycket. Bruschetta går att hitta i en välsorterad matbutik...



ca 4 småbröd

50 g jäst
1 msk sirap eller honung
1 tsk salt
900g vetemjöl
6 dl ljummet vatten

Fyllning:

Kokt ägg
Oliver
Parma/serano skinka (eller vanlig skinka)
Riven ost
Mozzarella skivad
Dressing bestående av:
Olivolja, färsk basilika, timjan, flingsalt, finhackad vitlök, färsk chili, bruschetta mixas samman.

Smula jästen och rör ut med vatten. Tillsätt sirapen, mjöl och salt. Blanda tills degen släpper kanterna.
Täck med plastfilm och jäs i ca 40 min.
Dela degen i fyra bitar på mjölat bakbord. Kavla ut till en lagom stor rektangel.
Bred på dressingen, ost, mozarella, skinka och oliver. Rullar ihop som en vetelängd. Vik in ändarna och lägg på plåt. Snitta ytan med en vass kniv. Låt jäsa i ca 30 min. Värm ugnen till 175 grader. Pensla med vatten och grädda längst ner i ca 35 min.

8 kommentarer:

  1. Ledsen för att jag inte svarat, men var tvungen att få tag i min mormor för att få tag i receptet, men nu ligger det uppe på min blogg. Låt det smaka! :)

    SvaraRadera
  2. Kul att du titta in på bloggen! Parmabrödet ser fantastiskt ut! Mycket frestande!

    Som svar på Mickes fråga så är min favoritkaka, olika former av kladdkakor,marängtårtor & cheesecake

    SvaraRadera
  3. hej, tack så hemskt mycket :) min favoritkaka är utan tvekan toscakaka! :D din då?

    SvaraRadera
  4. Tack för titten! Här får man verkligen inspiration, mackan här låter GRYMT god. Har frågat sambon om favoritkaka men hon hade svårt att välja hehe :) Välkommen tillbaka till oss.

    SvaraRadera
  5. Låter urgott men jag byter ut köttet mot vegetariskt.

    SvaraRadera