tisdag 7 juli 2009

Pestobullar

Det finns så många olika sorters pesto på burk, om man nu inte vill göra den själv eller har bråttom..Ja det finns ju många skäl till att köpa istället. Men denna tycker jag é god och pastar bra i dessa bullar...




Portioner: 30 bullar
Tid: 20 min + 1½ tim jäsning + 10 min gräddning
50 g jäst
6 dl ljummet vatten
2 tsk salt
½ dl matolja
1 ½ liter vetemjöl (900 g)
1 burk pesto (200 g)
1 uppvispat ägg till pensling
1 dl pinjenötter

1. Smula jästen i en bunke. Häll över ljummet vatten (37°) och rör tills jästen löst sig.
2. Rör i salt och olja. Blanda i vetemjöl och arbeta degen smidig. Låt jäsa 1 timme under bakduk.
3. Dela degen i två delar och kavla ut till rektanglar på mjölat bord.
4. Häll bort överflödig olja från peston och bre ett jämnt lager över degen. Rulla ihop (som man gör med kanelbullar). Skär varje rulle i 15 ”bullar”, lägg på plåt med bakplåtspapper, jäs 30 min. Sätt ugnen på 250 grader.
5. Pensla bullarna med ägg, strö över pinjenötter och grädda mitt i ugnen 8–10 min.

3 kommentarer:

  1. Vet du vad Micke? Du får du nog ta och bjuda hem mig på lila ananaspaj.

    SvaraRadera
  2. Låter gott måste provas. Kanske något till picnickorgen?

    SvaraRadera
  3. Micke. Hehe. Ja det får du gärna göra.

    SvaraRadera