torsdag 13 december 2012

Dubai bread

Jag gillar utmaningar. För någon månad sedan fick jag en önskning av två vänner som vart i Dubai. De hade iaf ätit ett bröd på Hotellet som var så gott. efter deras beskrivning gjorde jag detta och kom 98% i närheten av originalet. Coolt tycker jag!! Veganskt är detta recept!!


3 stycken

7 dl vetemjöl

3 dl grahamsmjöl
2 dl fint rågmjöl
1 dl valnöt
1 dl hasselnöt
1 dl fikon marmelad (finns på Willys)
½ dl strödadel eller finhacka egna dadlar
1 l Alpro Yoghurt
1 msk maple Joe, går bra med honung eller baksirap
2 tsk bakpulver

Blanda samman till en härlig smet i degblandare eller förhand. Om den känns för fast så tillsätt lite vatten.
skrapa upp i formar. Brukar väga upp ca 700 gram i varje smörad brödform.Grädda i 200 grader en timme, säng till 175 grader ytterligare 30 min. Använd såklart brödtemp för 97 grader i inner temp.
stjälp upp på galler och låt vila under bakduk Tills nästa dag.


Glad Lucia Allesammans!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar